Ważne Ważność profili zaufanych

31 października 2023 r. [wtorek] kończy się ważność profili zaufanych, które zostały automatycznie przedłużone podczas pandemii. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, które nastąpiło 1 lipca br., na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego, ważność profili trzeba przedłużać samodzielnie.

W związku z tym Ministerstwo Cyfryzacji rozsyła do użytkowników PZ wiadomości SMS z informacją, by przedłużyć ważność profilu przed 31 października 2023 roku.

Jeśli po zalogowaniu się na swój profil zaufany w polu Sposób utworzenia/przedłużenia widzisz informację „Profil zaufany przedłużony automatycznie na czas pandemii”, to Twój profil zostanie unieważniony 31 października 2023 roku, nawet jeśli widzisz inną datę wygaśnięcia profilu. 
Aby przedłużyć ważność profilu online:
1. Należy zalogować się na stronie https://pz.gov.pl/pz/index
2. W prawym górnym rogu widnieją dane i niebieska strzałka. Należy rozwiń menu pod strzałką i wybrać Profil zaufany.
3. W Szczegółach profilu trzeba wybierać polecenie Przedłuż ważność lub zmień dane, a następnie kliknąć Dalej.
4. Pojawi się okno z danymi kontaktowymi. Należy je potwierdź je lub edytować, jeżeli uległy zmianie.
5. Kolejno przesłane zostaną SMS i e-mail z kodami autoryzacyjnymi, które trzeba wpisać w odpowiednie pola i kliknąć Dalej.
Jeśli kody są prawidłowe, pojawi się komunikat z potwierdzeniem przedłużenia ważności profilu zaufanego o 3 lata. Przesłana zostanie także wiadomość e-mail z potwierdzeniem, na wskazany adres skrzynki elektronicznej.
W przypadku logowania do profilu zaufanego za pomocą bankowości elektronicznej – po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Do profilu zaufanego logowanie następować będzie tylko nazwą użytkownika lub adresem e-mail, a metoda autoryzacji logowania do profilu zmieni się na SMS z kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana. Aby ponownie logować się do profilu zaufanego danymi konta bankowego, należy zalogować się do swojego profilu zaufanego za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail oraz hasła, a następnie zmień dostawcę tożsamości na bank.
Więcej informacji na ten temat jest dostępnych na stronie: https://www.gov.pl/web/profilzaufany/przedluz-waznosc-profilu-zaufanego

W przypadku gdy nie przedłużymy ważności PZ zostanie on unieważniony. Aby ponownie korzystać z profilu zaufanego trzeba będzie złożyć nowy wniosek o PZ.