Było z ZUTW -102 słuchaczy na finałowym koncercie wyjątkowych warsztatów prowadzonych przez Kena Burtona, brytyjskiego trenera, kompozytora, jurora i wokalisty, usłyszeliśmy jak brzmi stworzony przez niego chór To były niezapomniane przeżycia… I want more! Proszę przypomnieć sobie jak brzmiał podaje link
Teraz o budynku NOSPR –za 265 mln zł wybudowano w miejscu, gdzie kilka lat temu stała kopalnia Katowice, dziś stoi prawdziwa wizytówka śląskie kultury autorstwa Tomasza Koniora z zespołem KONIOR STUDIO, a akustykę Wielkiej Sali Koncertowej zaprojektował Yasuhisa Toyota(ang.) z przedsiębiorstwa Nagata Acoustics(ang.). Gmach powstał w rekordowym tempie, 6 lat od wybrania zwycięskiego projektu i 2,5 roku od wbicia pierwszej łopaty Sala koncertowa na 1800 miejsc jest obecnie największym takim obiektem w Polsce..
bije też rekordy pod względem… ciężaru Sam sufit akustyczny waży 325 ton, a plafon, obniżona część sufitu akustycznego, zawieszony na środku – 26 ton .Plafon to naturalny ekran odbijający dźwięk generowany przez orkiestrę, dzięki czemu muzycy słyszą się nawzajem. Po raz pierwszy w Polsce akustykę sali koncertowej zaprojektowali specjaliści z japońskiej firmy Nagata Acoustic.
Dla akustyki sali równie ważne jak falujące ściany i sufit są… balustrady antresoli i balkonów oraz fotele.
Niepowtarzalny, falujący wzór na ścianach sali koncertowej powstał w wyniku długotrwałych prac na styku architektury i akustyki. Ważna funkcja ścian bocznych, jaką jest rozpraszanie dźwięku, Na całość balustrad składa się ok. 300 segmentów, każdy o wadze ok. 180 kg, zbudowanych ze sklejki brzozowej. Powierzchnia segmentów została wybarwiona na kolor przypominający tradycyjne instrumenty drewniane (inspiracją były skrzypce Stradivariusa), a następnie powleczona specjalnym woskiem.. Dominującym materiałem tych mebli jest sklejka, zastosowana również w balustradach, oraz fornir wykonany z czeczotu (odmiany drewna brzozowego W nowym gmachu NOSPR-u można się zgubić, bo obiekt ma aż 419 pomieszczeń) Na elewacji budynku ułożono 611 tys. cegieł, które wypalono w zabytkowym piecu na Dolnym Śląsku .Siedziba NOSPR ma ciekawą konstrukcję typu pudełko w pudełku. Jej serce to sala koncertowa.
– Przyjęto zasadę współdziałania dwóch przestrzeni i jednocześnie dwóch brył – mówi architekt Tomasz Konior. – Wielka sala koncertowa jest sercem kreowanej przestrzeni. Świat muzyków jest pierścieniem, ramą wokół sali koncertowej. Pomiędzy tymi światami-bryłami znajduje się trzecia przestrzeń: świat gości i melomanów – dodaje. Atrium to monumentalne wnętrze z przeszklonym sufitem i białą fakturą ścian oraz nowoczesnymi żyrandolami.
To przestrzeń, która otacza nas na początku wizyty w nowym gmachu. To spacja pomiędzy kolorowym, hałaśliwym światem zewnętrznym a niezwykłym miejscem wydarzeń muzycznych – salą koncertową. Z kilku poziomów przestronnego atrium dostaniemy się do sali koncertowej. Sala kameralna ma ciekawą konstrukcję i dominuje w niej motyw fali, który odnajdziemy w dużej sali.
Pod względem estetycznym sala kameralna na 300 miejsc stanowi reminiscencję sali koncertowej. Wszystkie istotne dla wystroju pomieszczenia elementy, takie jak ściany, sufit akustyczny, podłoga, fotele, wykonane są z tych samych materiałów, co w sali koncertowej.
Maria Grabowska