Zakończenie realizacji projektu FIO

W dniu dzisiejszym zakończyliśmy realizację  projektu FIO – tytuł zadania „Promocja aktywności seniorów”. Podsumowaniem tego projektu było wydanie  broszury w której szczegółowo opisujemy jego realizację. Zamieszczono również fotografie z miejsc pobytu. Broszurę otrzyma każdy uczestnik projektu w biurze  UTW w godzinach dyżurów.

Celem  głównym  była   aktywizacja społeczna mieszkańców Zawiercia po 60 roku życia. Osiągnęliśmy to  poprzez realizację wyjazdów integracyjno – krajoznawczych.

1/Odbyliśmy 4 wyjazdy do miejscowości Mielno – Unieście. Tam przez okres 7 dni była nasza baza wypadowa do zwiedzania zarówno tej miejscowości jak również okolic. Były to wycieczki piesze wzdłuż plaży, wycieczki rowerowe do pobliskiego Sarbinowa i Gąsek oraz wycieczki autokarowe do Koszalina , Kołobrzegu, Darłowa, Darłówka oraz Dobrzycy , gdzie uczestnicy projektu podziwiali piękno tamtejszych ogrodów botanicznych „Hortulus”. Wyjazdy stały się okazją do zaangażowania w życie lokalnych społeczności, poznania ich kultury i obyczajów. Pełna integracja następowała w czasie wieczorków z tańcem i muzyką, przy ognisku  i wspólnym śpiewie.

Wyjazdy były także okazją do pogłębienia wiedzy naszych  słuchaczy. Wysłuchali oni prelekcji z dziedziny prawa i socjologii.

2/Uczestnicy projektu byli również na wycieczce w Warszawie w dniach  19- 21 października 2012 .Odwiedziliśmy Sejm po którym oprowadzała nas Pani Poseł Anna Nemś, Centrum Nauki Kopernik, ogrody na dachach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, Łazienki, Plac Trzech Krzyży, Kościół św. Anny, Zamek Królewski, Starówkę, Pałac Prezydencki oraz objazdowo: Belweder, Grób Nieznanego Żołnierza, Teatr Narodowy, Pomnik Nike, Stadion Narodowy i wiele innych obiektów. Wśród nas byli też  członkowie naszego chóru i teatru. Uczestniczyli oni w dniu 20 października w  V Juwenaliach UTW w Domu Kultury na Targówku. Festiwal ten skupiający różne grupy artystyczne był okazją do nawiązania znajomości i wymiany doświadczeń z innymi stowarzyszeniami skupiającymi ludzi 60+. Występ naszego teatru  zdobył uznanie jurorów. Grupa teatralna zajęła III miejsce a chór otrzymał wyróżnienie  ( na 46 grup występujących na  Festiwalu organizowanym przez Fundację AVE). Było to niezapomniane wrażenie i będziemy chcieli kontynuować uczestnictwo w tym festiwalu w latach następnych.

3/ 3 dniowa  wycieczka w Beskidy . W drodze do Szczyrku – w Bielsku – Białej zwiedzaliśmy Zamek Książąt Sułkowskich, zabytkowy rynek , kościół św. Mikołaja, secesyjne kamieniczki w stylu wiedeńskim. Siedzibą na czas pobytu w Beskidach był Gościniec  Salmopolski. Kolejne miejsca zwiedzania to: Beskid Mały, rejs stateczkiem po Jeziorze Żywieckim, Międzybrodzie Żywieckie, Góra  Żar.    Ostatnim etapem naszej wędrówki było zwiedzanie powszechnie niedostępnej Zapory Porąbka w Międzybrodziu Bialskim, wybudowanej w latach 30 –tych XX wieku.

Ważnym elementem naszych wyjazdów była  integracja i poznawanie lokalnej kultury i zwyczajów. Tym razem wieczory spędzaliśmy przy muzyce góralskiej, wspólnym biesiadowaniu i tańcach. W drodze powrotnej zwiedziliśmy ogrody japońskie w Pisarzowicach. Degustowaliśmy różne gatunki herbat i uczyliśmy się ich właściwego parzenia.

Mamy nadzieję, że w roku 2013 uda nam się pozyskać środki finansowe i kontynuować rozpoczęte  wędrówki po kraju.