Przypomnijmy na początek zasadnicze filary edukacji.
Uczyć się, aby wiedzieć czyli poszerzać wiedzę ,lecz miało sprzyja rozumieniu różnorodnych aspektów otoczenia niewiele uczy w krytycyzmu wobec rzeczywistości.
Uczyć się, aby działać to kształcenia człowieka kompetentnego, ale też charakteryzującego się określoną postawą społeczną, umiejętnościami pracy w zespole, porozumiewania się z innymi, regulowania konfliktów i ich rozwiązywania.
Uczyć się, aby żyć wspólnie, uczyć się współżycia z innymi.Jest to współdziałania z innymi na rzecz realizacji wspólnych celów.
Podstawowym zaś warunkiem korzystania z wiedzy i udziału w nowoczesnej edukacji powinno być dysponowanie przez wszystkich bez wyjątku umiejętnościami informatycznymi.
Edukator osób dorosłych odpowiada za zbudowanie relacji ze słuchaczem opartej na zaufaniu i zrozumieniu, umożliwiając im swobodne wyrażanie siebie, zrozumienie jego potencjału i wspieranie go w rozwoju osobistym.
Stworzenie bezpiecznej i pełnej szacunku przestrzeni, w której każdy może przekazać swoje uczucia (zarówno pozytywne, jak i negatywne), ma fundamentalne znaczenie. Dlatego wysoki poziom umiejętności komunikacyjnych jest podstawowym i zasadniczym wymogiem w pracy edukatora.
Edukacja nieformalna od początku lat 90. ubiegłego wieku zmienia koncepcję rozwoju osoby dorosłej jako jednostki samodzielnie decydującej jak i po co chcę się kształcić, a odbywa się to przede wszystkim poprzez działanie, praktykę, czyli uczenie się, a nie bierne nauczanie.
Kompetencje miękkie nabierają coraz większego znaczenia w kontekście życia zawodowego i codziennego. Niezbędne jest zrozumienie, jakie kompetencje kluczowe i jak je właściwie wykorzystywać, czym inteligencja emocjonalna i empatia , jak budować skuteczną grupę i utrzymywać ducha zespołu , jak radzić sobie konfliktami i stresem oraz zmagać się z zakorzenionymi stereotypami i uprzedzeniami .
To są powody, dla których zdecydowaliśmy się zorganizować i przeprowadzić niezwykle wyjątkowy kurs dla 22 niesamowicie zmotywowanych uczestników z Uniwersytetu III Wieku .
Czas wypełniony był nową wiedzą połączoną z praktycznymi ćwiczeniami .Dyskusje pełne emocji . Poznaliśmy tez oczywiście wyjątkową kulturę sycylijską .
W pierwszym tygodniu czas poświęcony był następującym tematom: Kompetencje Kluczowe i Umiejętności Miękkie , Inteligencja i Empatia , Dynamika Grupy i Budowanie Zespołu , Przywództwo i Asertywność
Poznaliśmy teoretycznie koncepcje wcześniej wymienionych punktów i wykonaliśmy wiele praktycznych ćwiczeń, aby je utrwalić .Stworzyliśmy wiele flipchartów z kluczowymi umiejętnościami miękkimi, które uważają za niezbędne dla ich organizacji, z portretem prawdziwego lidera i mapą empatii .
Próbowaliśmy też postawić się w sytuacji innych i omówić naprawdę zaistniałe sytuacje zróznych punktów widzenia . Podczas warsztatów Group Dynamics dowiedzieliśmy się, jak skutecznie zarządzać grupą . Odbył się w tym temacie konkurs na najwyższą wybudowaną wieżę papierową. Ważny był wybór odpowiedniej strategii i lidera , który wyznaczał obowiązki podczas budowy. Drużyny miały 5 minut na planowanie i 10 minut na budowę wieży. To idealne ćwiczenie integracyjne!
Zrozumieliśmy także , jak to jest być wykluczonym , nauczyliśmy się stylów przywództwa : których, gdzie i jak ich używać oraz jak powiedzieć NIE w sposób pełen szacunku, ale stanowczy. To było naprawdę produktywne i niesamowite doświadczenie!
W drugim tygodniu pobytu na kursie odkrywaliśmy jak zarządzać stresem i konfliktami.
Co to są stereotypy,
uprzedzenia i dyskryminacja.
Zgłębialiśmy pojęcie stresu, strategii behawioralnych i poznawczych .Oczywiście ucząc się na własnych przykładach.
Pisaliśmy pozytywne afirmację i podziękowania. Było to niezwykle przydatne, ponieważ poziom stresu we współczesnym świecie jest bardzo wysoki. Przestudiowaliśmy także Konflikt, jego pozytywne i negatywne strony, zarządzania konfliktami strategie i sposoby komunikacji .
Ostatnie dni kursu dotyczyły stereotypów, narodowych i płciowych , podawaliśmy nasze przykłady i dyskutowaliśmy o ich przyczynach.
Ponadto zainicjowaliśmy ciekawą debatę na temat Co to znaczy być Europejczykiem, a w szczególności Polakiem.
Podczas tej dyskusji powstało wiele nowych pomysłów.
Warto wspomnieć, że nie tylko studiowaliśmy, ale także udało nam się zwiedzić i zobaczyć magiczną, chaotyczną Sycylię oraz zwiedzić Palermo i okolice.
Zwiedziliśmy zabytki w Palermo, ogród botaniczny, port oraz skosztowali wielu tradycyjnych potraw .
Odwiedzili również plażę Mondello , wspaniałą katedrę Monreale z ogromnymi złotymi mozaikami znanymi na całym świecie oraz arabsko-normańskie arcydzieło Cefalu z przytulną, romantyczną atmosferą i morzem. Niektórzy z nas wspięli się nawet na wulkan Etna!
Ponadto każdego dnia mieliśmy okazję dowiedzieć się więcej o kulturze sycylijskiej, ponieważ zapewniono nam interaktywne zajęcia dotyczące kuchni sycylijskiej, symboli, historii, zabytków, języka włoskiego, gestów i włoskich pieśni.
To było niezapomniane, jak bardzo wszyscy byli podekscytowani i zachwyceni!
Gdzie jest ten ukryty skarb na Sycylii ?
To proste ,to nasza edukatorka- ANNA.
Ma niesamowita wiedzę oraz umiejętność dzielenia się nią .
Praca z Anną na warsztatach to olbrzymia przyjemność .
Bardzo to doceniamy!
Maria Grabowska
|